14 روز تا میدان نقش جهان اصفهان بهتر


Azadi Tower, Iran شاه عباس آنقدر این بنا را دوست داشت که برای قداست آن دری از درهای رواق های مرقد مطهر امام علی را برای ورودی این بنا انتخاب کرد. مطمئنا، غذاهای رنگارنگ این کافه و فضای دوست داشتنی خانه دهدشتی شما را مجذوب خود میکند. خانه تاریخی کیانپور مربوط به دوران حکومت قاجاریان است که به زیباترین و چشم نوازترین روش و شکل ممکن بنا شده است. با راه رفتن درون بازارها و شنیدن صدای چکش استادان قلمزن و دیدن آثار منبت کاری شده و سایر صنایع دستی اصفهان درمییابیم که به راستی اصفهان جلوهگاه هنر ایرانیان است. میتوانید خاطره خود را از روزی که از آکواریوم دیدن کردهاید ثبت نمایید. در ضمن موقع بازدید از جزیره هنگام، در بخشی از ساحل آن امکان تماشای ماهیها را خواهید داشت. با گشت و گذاری که به همراه سپنجا خواهید داشت، میتوانید قسمتها و جاهای دیدنی کاخ عالی قاپو در اصفهان را ببینید. این شمع مخصوصا در زمان غروب آفتاب بسیار دیدنی و زیبا است.سقف های طاق چشمهای (منحنی): سقفهای طاق چشمهای پل خواجو به شکلی طراحی شدهاند که از کنارههای اضلاع آن، لبههایی بهسمت روبهرو وجود دارد و اگر گردشگران در دو ضلع مقابل هم بایستند و از داخل این لبهها بهآرامی با هم صحبت کنند، میتوانند صدای یکدیگر را بشنوند.تخته سنگ دیوارهها: هنگام قدمزدن در دهانههای زیر پل شاهد تخته سنگهایی با ابعاد مختلف روی دیوارهها خواهید بود که روی هرکدام علامت خاصی به چشم میخورد. چهار باغ به دو بخش بالا و پایین تقسیم میشود؛ دو بخشی که توسط سیوسه پل به هم متصل میشوند و یکی از آنها بهسمت شمال و دیگری بهسمت جنوب امتداد مییابد. این بازار که به طور تخصصی به ارائه انواع گوشیهای موبایل، تبلت و وسایل جانبی آنها میپردازند، سه بخش دارد. بسیاری از افراد نام پل جلفا را در گذشتههای دور برای سی و سه پل به کار میبردند.

کلیسای وانک در محله جلفا واقع شده است. سقف مشرف به این بنای چهار طبقه با معماری پر زرق و برق پوشیده شده است. شبستان زمستانی بیت الشتاء متعلق به دوران تیموریان است. اینجا میدان نقش جهان است و تو در میدان مرکزی پایتخت فرهنگی کشورمان ایستادهای. نقطه به نقطهی میدان نقش جهان زیبایی است، قاب دوربینت را در هر گوشهای که ببندی با سخاوت قسمتی از بهشتش را به تو میبخشد. اگر به نزدیک حوض بروی میتوانی زاویهی دوربینت را طوری تنظیم کنی تا عکس زمینه که میتواند هریک از بناهای باشکوه میدان باشد، در حوض بیافتد و این انعکاس قابی زیبا برایت میسازد. غروب و شب میدان نقش جهان یعنی انعکاس درخشش ساختمانها و گنبدها در میان حوض بزرگ میدان و رقص نور بر تن زیبای ساختمانهای بهشتی میدان نقش جهان. پیوند عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبزه زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را برای تفرج در این مکان پدیده آوردهاست. با نزدیک شدن به ساختمان تاریخی باغ، بادگیر مرتفعی را میبینید که در فضای باغ چشماندازی فوقالعاده به وجود آوردهاست. اصفهان یکی از قدیمیترین شهرهای ایران است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار تاریخی به این شهر سفر میکنند. این بازار سرپوشیده با طول 8 کیلومتر بزرگترین بازار سرپوشیده نقش جهان است. همانطور که گفته شد، محیط خارجی میدان نقش جهان اصفهان ، مثل صحن مساجد ۴ ایوانی ایران با ۴ دروازه انقطاع یافته بود که به کاخ سلطنتی، بازار قیصریه و مساجد جامع عباسی و شیخ لطف الله باز میشد. میدان نقش جهان Naqsh-e Jahan Square که در قدیم با نام میدان شاه (شاه عباسی) نیز شناخته می شده است که بعد از انقلاب به صورت رسمی میدان امام نامگذاری شد، میدان نقش جهان از بزرگترین میدان ها در قلب اصفهان می باشد. هم فال و هم تماشا مصداقش نقش جهان است!

مراسم غسل تعمیدشان را هم در آبهای زاینده رود انجام میدادهند. شاه عباس صفوی شاه قدرتمند صفوی به دلیل مشکلات سیاسی، برخوردهای متعدد ایران و عثمانی و موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان، پایتخت خود را از قزوین به اصفهان منتقل می کند. در دوره شاه عباس اول صفوی در سال ۹۷۷ هجری، آن باغ را تا حدود امروزی آن، وسعت دادهاند و در اطراف آن مشهورترین و عظیمترین بناهای تاریخی شهر اصفهان که شهرهی آفاق است مانند مسجد جامع عباسی (مسجد امام امروز در جنوب میدان) و مسجد شیخ لطف الله اصفهان در شرق میدان نقش جهان و عمارت عالی قاپو در غرب میدان و سردر بازار قیصریه در شمال میدان به وجود آمده است. چه زمانی برای بازدید از نقش جهان مناسب است؟ مدت زمان بازدید از این مدرسه بین 1 تا 2 ساعت بوده و همچنین در روزهای جمعه و ایام تعطیلی رسمی به روی بازدیدکنندگان بسته است. مساحت این میدان 85 هزار مترمربع، طول آن حدودا 500 متر و عرض میدان 165 است. میدان نقش جهان ۱۶۵ متر عرض و بیش از ۵۰۰ متر طول دارد و مساحت آن حدود ۸۵ هزار متر مربع می شود. این حمام در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و با زیر بنای ۹۰۰ متر مریع بنا گردیده که شامل بخشهای مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین، خزینه میباشد.

از بازراهای میدان نقش جهان می توان به بازارهای زیر اشاره کرد. این میدان که در دوران صفویه و در محل باغی به نام نقش جهان ساخته شد، در سراسر دوران حکومت شاهان صفوی از رونق برخوردار بود. از دیگر زیباییهای وصفناپذیر این مسجد میتوان به کتیبههایی با خط ثلث و کوفی اشاره کرد که از ارزش تاریخی بسیار زیادی برخوردار هستند. در ایران مناره هایی ساخته شده اند که با وجود مستحکم بودن ولی تکان میخورند از این رو به این مناره ها منارجنبان می گویند. از همین رو عمارت نقاره خانه نیز در همین دوران مورد آسیب قرار گرفت. یکی از مکان های دیدنی یزد، موزه آیینه و روشنایی است که در سال ۱۳۷۷ خورشیدی در خانه صراف زاده افتتاح شد. کوچه سنگ تراش ها که پاتوق ارمنی ها می باشد در این خیابان است. این باغ زیبا در محله چهار منار و در خیابان شهید رجایی قرار گرفته است. ساعت فردوسی، ساعت شهر بزرگی است که در میدان مارکار یزد قرار دارد و در کنار مجموعه ی دیگری از مارکارها مثل دبیرستان و پرورشگاه قرار گرفته است. نکتهی جالب دیگر این است که هر مناره دارای پهنای 9 متری و بلندای 17 متری است، در سفرتان به شهر اصفهان حتما سری به این بنای خاص و عجیب و غریب بزنید! این عمارت نیز به دستور شاه عباس اول ساخته شده است که دارای پنج طبقه و طبقه همکف است. از جمله این شعرا صائب تبریزی، ملک الشعرای آن روزگار است که طی قصیدهای بلند بالا چهلستون را توصیف میکند و در آخر قصیده با مصراع «قبلهگاه تاجداران باد دائم این مکان»، سال ۱۰۵۷ هجری را بیان کرده است. در طیقه آخر که تالار صوت قرار دارد این گچبری ها صدای موسیقی را بدون پژواک در کل این تالار پخش میکنند. در سال های آخر دوره قاجار حجره های این میدان تخریب شده بودند و کاشکاری های گنبد ها شکسته بود و تقریبا تمامی میدان نیاز به مرمت و بازسازی داشت.

منظر چندعملکردی در باغ های مورد مطالعه از الگوی منظر چندعملکردی وزن دار پیروی می کنند؛ لذا در منظر چندعملکردی وزن دار، زمین، قادر به ارائه و تأمین بیش از یک عملکرد و در عین حال برآورده کردن چندین نیاز مختلف اما متجانس می باشد. استان اصفهان بزرگترین تأمین کننده بوقلمون در کشور است. این حج از وسعت باعث شده است میدان نقش جهان استان اصفهان تعداد زیادی از آثار هنری را در دل خود جای دهد. قدیمیترین منابع این دسته کتاب مواهب الهی نوشته معین الدین محمد معلم یزدی (وفات ۷۸۹ ق/۱۳۸۷ م) است. در رابطه با سازندگان این میدان عظیم به طور مشخص در سردر مسجد جامع عباسی به نام “استاد علی اکبر اصفهانی” و در محراب مسجد شیخ لطف الله به نام “استاد محمد رضا اصفهانی” اشاره شده است. کتیبه های خوشنویسی دیگر هم متعلق به اساتید به نام خوشنویسی دیگر عبد الباقی تبریزی و محمد رضا امامی در این مسجد وجود دارد. هر چند آسیب های دوره قاجار بر این مسجد بسیار گران بود اما با همت و دستور رضا شاه این بنا به کلی بازسازی شد و به همین دلیل کاشی کاری بیرونی نما مربوط به سال 1315 است. عصارخانهی شاهی: در قدیم برای روغنگیری و عصارهگیری از آن استفاده میشد و امروز از سه بخش تیرخانه، گرمخانه و انبار تشکیل شده است. با قدم زدن روی سی و سه پل میتوانید ۹۹ طاقچه ساخته شده روی این پل را ببینید. تجربه قدم زدن در کنار زاینده رود در میان درختان سرسبز را از دست ندهید.

روی سنگفرشهایش قدم میزنی و صدای فوارههای حوض بزرگ وسط میدان آرامش فضای دلانگیزش را چند برابر میکند. با بازشدن حجرهها نفس نقش جهان تازه میشود و صدای چکش مسگران و سم اسبهای درشکهها و فوارههای حوض بزرگ وسط میدان، ارکستر زندگی را در نقش جهان مینوازد. «در سیلندر آکواریوم ها، خانواده دلقک ماهی ها، انواع مارماهی های مورن و ماهی کوپی باله بلند زندگی می کنند. مسجد شیخ لطف الله فاقد صحن و مناره است با این حال گنبد بزرگی دارد که ساختمان های کمی از این ویژگی برخوردارند. از آنجاییکه اطراف میدان بازار است و پر است از حجرههای صنایعدستی، زندگی این میدان با باز شدن حجرهها آغاز میشود. در هر ضلع میدان نقش جهان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی ایستاده است، بنابراین همیشه در پس زمینهی عکسهایت عالی قاپو یا مسجد شیخ لطف الله، یا مسجد امام در کنار حجرههای میدان خودنمایی میکنند. حاشیهی میدان امام اصفهان پر از طاقهایی است که فضای حجرههای متفاوت را اشغال کردهاند.این حجرهها از جمله عمارتهای قابل تحسین و با شکوه دوره ی صفوی هستند که در حاشیهی این میدان قرار گرفتهاند. میدان نقش جهان برروی زمینی بنا شد که قبل از آن باغ بزرگی به نام نقش جهان در آن قرار داشت. حجرههایی که در دو طبقه و در میان ایوانهای مدرسه ساخته شدهاند، به اقامتگاه طلاب اختصاص یافته و شامل یک اتاق نشیمن در جلو، قسمتی به صورت صندوقخانه در عقب و بخشی به نام بالاخانه هستند. این نمایشگاهها معمولا به صورت فصلی برگزار میشوند و باید از قبل پرس و جو کنید که از زمان برگزاری دقیق آنها مطلع شوید. از سال ۱۳۶۸ به بعد به منظور حفظ و نگهداری این اثر ارزشمند، تردد خودروها در بخش جنوبی ممنوع شد و تردد در این بخش به صورت پیاده یا با درشکه صورت میگیرد. در دوران قاجار بخش زیادی از میدان تخریب شده بود ولی در دوران پهلوی با توجه به ارزش نهادن حکومت شاه به مظاهر ملی گرایی و تمدن ایرانی این میدان کامل و بسیار زیبا بازسازی گردید و این بازسازی تا به امروز تداوم داشته است.

ستاد جمعیت حلال احمر استان در شهر است. اهمیت این نقش با علم به این موضوع که بیش از ۲۲ درصد آزادراهها و بزرگراهها در این استان قرار گرفته، پررنگ تر میگردد. کنار حوض آبی وسط حیاط، میزهای بزرگی قرار داده شدهاند که مخصوص خانوادهها است. در طبقه سوم آن نقارخانه ای بود که اوقات شرعی را اعلام میکرده است. سالهای پیش عبور وسایل نقلیه در تمامی اضلاع میدان آزاد بود اما خوشبختانه امروز میدان به روی ماشینها بسته شده است. درقسمت غرب مسجد جامع هم فضای خالی وجود دارد که در قدیم یک مسجد کوچکتر در آن قرار داشته ولی امروزه اثری از آن باقی نمانده است. در برخی منابع نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس نام برده شده که خوشنویسی کتیبههای در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بوده است.تاج محل در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و در نظر سنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی، این بنا بهعنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان در دوران حاضر شناخته شد. همچنین این شهر، به عنوان بیست و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و می توان در آن، شکوه معماری ایرانی را در نهایت زیبایی و ظرافت تماشا کرد. وجه تسمیه قصر عالی قاپواصفهان به دلیل سدرب های بلند کاخ است که معنی "عالی" یعنی سر درب و "قاپو" به معنای بللند است که جمع مرکّب این دو کلمه عالی قاپو می شود و به معنی سردرب بلند یا درگاه مرتفع است. این دو سر ستون یکی در چهلستون است و دیگری در موزه ایران باستان در تهران نگهداری می شوند.، اثر دیگر 110 عراده توپ اسپانیایی بوده که در زمان فتح هرمز به اصفهان و میدان نقش جهان آورده شده بود، در مرکز میدان نیز میله ای به نام میله قپق به ارتفاع 4 متر وجود داشته که امروزه هیچ اثری از آن نیست و بنای دیگری نیز در میدان وجود داشته که ساعت اروپایی بر روی آن نصب بوده که امروزه اثری از آنها هم نیست.

بد نیست بدانیم که محمدتقی خان مشهور به «خان بزرگ» و سرسلسله خوانین یزد، در سال ۱095 هـ.ش متولد شده، در سال ۱۱27 هـ.ش بر مقرّ حكمرانی یزد نشسته و در سال ۱177 هـ.ش هم فوت كرده است. داخل قصر که می شوید زیباترین سبک ها چشم تان را می نوازد کاشی کاریها، درها و پنجره های منبت کاری شده، آیینه کاری ها و گچ کاری های فوق العاده که شما را به وجد می آورد. نیمکره ای در قسمت بالای محراب وجود دارد که الگویی از رنگ آمیزی کاشی کاری محراب می باشد. این بازسازی همچنان نیز ادامه دارد. کاهگل با داشتن این ویژگیهای ممتاز، به همه ساختمانهای بافت قدیمی یزد راه یافته و عطر خوش و رنگ گرم آن نیز روح و حیات خاصی به شهر بخشیده است. هر یک از این آثار یکی از دیدنی های اصفهان است که باید هر گردشگر که به اصفهان سفر می کند حتما آن را ببیند. اما برای بازدید از ساختمانهای تاریخی نقش جهان مانند مسجدها و عالیقاپو باید بلیط تهیه کنی. بدین منظور شیخ بهایی به دستور شاه عباس، طرحی نو برای اصفهان تهیه میکند که در تباین با سازمان شهر کهن است و حلقه ی اتصال و مفصل این دو بافت کهن و جدید، میدان نقش جهان قرار میگیرد که با الهام از الگوهای پیشین خود در اصفهان( میدان عتیق دوران آل بویه) و تبریز (میدان حسن پادشاه) و قزوین (میدان عالی قاپو)، نقطهی اوج و بارزترین نماد اقتدار و عظمت پادشاهی و فرهنگ دوران خود قرار میگیرد. در ضلع جنوبی میدان مسجدی قرار دارد به نام مسجد شاه که بعد از انقلاب مسجد امام نام گرفت. صحن این مسجد مانند سایر مساجد چهار ایوانی، به شکل مربع مستطیل است و 48 متر طول و 36 متر عرض دارد.

گذرگاههای مختلفی در سرتاسر میدان تعبیه شده است تا بتوانی به سمت بازارچهها بروی یا خود را به ساختمانهای اطراف میدان برسانی، یا ساعتها روی نیمکتهای سنگی میدان بنشینی و از زیباییهای تمامنشدنیاش جانت را تازه کنی. داخل میدان نیمکتهای سنگی زیبایی تعبیه شده تا علاوه بر ساعتها نشستن و تماشای این حجم از زیبایی و آرامش در معماری، بتوانی برای استراحت در میان گردش از آنها استفاده کنی. در دوره شاه عباس و جانشینان او در زمان برگزاری جشن های سلطنتی محل بازی چوگان، رژه ارتش، چراغانی و سایر نمایشگاه ها اشاره کرد که در دیگر روزها محل گردش و مرکز خرید مردم بوده است. برگزار می شده و در روزهای دیگر محل گردش و خرید مردم و محل برگزاری جمعه بازارهای بزرگ بودهاست. در زمان شاه عباس اول و جانشینان بعد از او تمامی بازی های چوگان، برگزاری جشن ها و آئین ها، رژه قشون و همه نمایش های متفاوت در این مکان برگزار میشد. در قرن یازدهم هجری (قرن هفدهم میلادی) این میدان یکی از بزرگترین میدانهای جهان و در دورهی شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان و رژه ارتش و چراغانی و محل نمایشهای مختلف بوده است. که دیدار از آنها برای هر گردشگر ورودی به ایران از واجبات است به عبارتی شناسنامه تاریخ و فرهنگ و هنر و تمدن ایرانی به حساب می آید. راستههای اصلی و فرعی زیادی در این بازار وجود دارد که از میان آنها میتوان به سماورسازها، مَخلص، مقصودبیک، هارونیه، نیمآورد گلشن و شَله اشاره کرد. قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا نارین قلعه یا کهندژ نام دارد که در شهر باستانی میبد بر فراز تپه ای بلند بنا شده و بر تمامی شهر میبد و پیرامون آن دید دارد. آنچه درباره میدان نقش جهان میتوان گفت این است که این اثر نفیس و باشکوه که در دنیا از شهرتی چشمگیر و بینظیر برخوردار است با مجموعه عناصر و عملکردهایی که در نقشهای سیاسی، مذهبی، اقتصادی، توریستی و تفریحی داشته، پیوسته در آسمان هنر و زیبایی ایران و جهان میدرخشد.

[ بازدید : 2789 ]

[ يکشنبه 23 مهر 1402 ] 21:31 ] [ نویسنده خزر ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]