واریکوسل چیست و چه علائمی دارد؟


یکی از شایع ترین علل ناباروری مردان پیچ خوردگی و گشاد شدن غیرطبیعی وریدهای بیضه یا واریکوسل است که در اثر مشکلات شبکه وریدی فوقانی ایجاد می شود و مانند واریس پاها باعث بزرگ شدن سیاهرگ های کیسه بیضه می شود. واریکوسل با کاهش اندازه بیضه ها باعث کاهش کمیت و کیفیت اسپرم و در نهایت ناباروری در مردان می شود.

این بیماری اگرچه مستقیماً باعث انزال زودرس یا از دست دادن توانایی جنسی نمی شود. اما منجر به مشکلاتی مانند کاهش تحرک اسپرم (حرکت اسپرم) و تغییر شکل آنها می شود. واریکوسل بیضه معمولا با تکنیک واریکوسلکتومی (جراحی واریکوسل) درمان می شود. اگرچه به طور متوسط ​​20 تا 30 درصد مردان جوان از واریکوسل بیضه رنج می برند. اما بیشتر آنها با روش های درمانی مدرن به خوبی بهبود می یابند.

آشنایی با انواع واریکوسل

"واریکوسل کوچک یا واریکوسل درجه 1" یکی از شایع ترین انواع بیماری واریکوسل است که اغلب برای تشخیص نیاز به سونوگرافی رنگی دارد. در شرایط واریس بیضه، خون حاصل از سیاهرگ ها و بیضه ها عملکرد طبیعی خود را انجام نمی دهد، یعنی به سمت کلیه و نزدیک بیضه منحرف می شود. بنابراین این مشکل در شدت های مختلف بروز می کند که به آن واریکوسل شدید، متوسط ​​و شدید می گویند:

واریکوسل خفیف یا کلاس 1: در این بیماری پس از آماده سازی اولیه بیمار، پزشک معاینه ای زمان بر و گاه بدون تشخیص انجام می دهد.

واریکوسل متوسط ​​یا درجه ۲: در بیماری درجه ۲، پزشک پس از بررسی پوست بیضه به سرعت بیماری را تشخیص می دهد.

واریکوسل شدید یا درجه 3: در این بیماری پیچش واضحی از عروق در کنار بیضه قابل مشاهده است.

علائم واریس چیست؟ برای تشخیص واریکوسل به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


این بیماری علائم خاصی ندارد و تنها در صورت بررسی التهاب رگ های بیضه قابل تشخیص است. اگر این تورم در حالت ایستاده افزایش یابد، احتمال ابتلا به واریکوسل نوع اولیه بیشتر است و اگر در حالت دراز کشیدن تورم رگ ها از بین نرود، احتمال ابتلا به واریکوسل نوع ثانویه بیشتر است. در زیر برخی از علائم شایع واریکوسل آورده شده است که در صورت مشاهده آن بهتر است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید:

تورم و تورم بدون درد در داخل کیسه بیضه

وریدهای متسع و پیچ خورده در کیسه بیضه

درد در کیسه بیضه

اندازه بیضه

عدم تقارن در اندازه بیضه ها

احساس طولانی شدن بیضه ها و بارداری

ناراحتی در قوطی ها و کیسه ها

ناباروری

درد واریکوسل چیست؟

برخی از افراد ممکن است در مورد سطح درد ناشی از واریکوسل یا درد پس از جراحی نگران باشند. در ادامه، ویژگی های اصلی درد کیسه بیضه همراه با واریکوسل شرح داده شده است:

شروع درد خفیف موضعی پس از بلوغ و با تشکیل اولین واریکوسل

احساس درد در سمت چپ بیشتر از سمت راست به دلیل 95 درصد عروق در سمت چپ

درد در اطراف یا بالای واریکوسل و بدون درد در کشاله ران

درد خفیف و احتقان همراه با افزایش تدریجی وزن

تشدید درد در هنگام ایستادن، نشستن و در حین فعالیت های بدنی مانند ورزش یا رابطه جنسی

بسیار دردناک در پایان روز و بدون درد در صبح بعد از یک خواب خوب شبانه

کاهش یا توقف درد در هنگام خواب (بر خلاف درد التهابی مداوم اپیدیدیمیت)

جلوگیری از درد با مصرف مسکن

ویژگی های بیماری واریکوسل

همانطور که قبلاً ذکر شد، شکل خفیف واریکوسل اغلب بدون علامت است و تنها در طی آزمایشات غربالگری و تست های ناباروری تشخیص داده می شود. اما باید توجه داشت که با بدتر شدن واریکوسل علائم بیشتری مانند درد شدید به خصوص در هنگام حرکت و ایستادن ظاهر می شود. گاهی این درد شدید و محسوس است و گاهی مشخص نیست; به عنوان مثال، اگر به پشت دراز بکشید، ممکن است کمرتان شلیک کند یا درد ممکن است به تدریج در طول روز افزایش یابد.

میزان درد مرتبط با واریکوسل حدود 5 تا 10 درصد است و با روش‌های غیرتهاجمی مانند تغییر سبک زندگی، اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ، پرهیز از ایستادن طولانی مدت، خنک نگه داشتن بیضه‌ها و شستشو با سرما درمان می‌شود. آب و غیره. اثربخشی این درمان محافظه کارانه باید با مداخله جراحی کمک شود.

به طور کلی، پاسخ به درمان جراحی در افراد مبتلا به درد مبهم بهتر از افراد مبتلا به درد حاد و حاد است. بنابراین در 50 درصد موارد درد به طور کامل از بین می رود و در 25-40 درصد موارد به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

علل واریکوسل در مردان

واریکوسل در گروه اول و دوم ایجاد می شود: معمولاً نوع اول واریکوسل در اثر عواملی مانند طول ورید و فشار وارده به سایر اندام ها و اجزای داخلی ایجاد می شود و واریکوسل نوع دوم در اثر عواملی مانند انسداد ایجاد می شود. از اندام های داخلی بنابراین از دیدگاه طب سنتی علت بیماری واریکوسل تجمع خون سیاه رنگ در رگ های سیاهرگ است.

با این حال، واریکوسل می تواند توسط عوامل دیگری نیز ایجاد شود:

مشکلات مادرزادی: مشکلات ارثی در از کار افتادن دریچه «لانه کبوتر» که در داخل بیضه قرار دارد، باعث ایجاد شرایطی مانند آویزان شدن وریدهای بیضه می شود و اثرات نامناسبی بر روی آن می گذارد. از جمله: کوچک شدن بیضه، کاهش کیفیت اسپرم، آسیب اسپرم و اختلالات باروری.

افزایش فشار شکم: فشار شکم یکی از عواملی است که بر نتیجه واریکوسل تأثیر می گذارد، این مشکل که در اثر تومورهای «رتروپریتونال» یا بیماری های دیگر ایجاد می شود، با برگشت خون از بیضه ها اختلال ایجاد می کند و زمینه را برای تشکیل واریکوسل فراهم می کند.

ورزش های شدید: ورزش های شدید مانند ورزش، وزنه برداری یا انجام کارهایی که استرس زیادی به بدن وارد می کنند، در صورت آسیب دیدن دریچه کیسه بیضه می توانند باعث ایجاد واریکوسل شوند.

[ بازدید : 24 ]

[ پنجشنبه 3 اسفند 1402 ] 10:43 ] [ نویسنده خزر ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]