جاذبه های گردشگری تبریز


تبریز بزرگترین شهر استان آذربایجان در ایران است و این شهر مرکز استان آذربایجان شرقی و مرکز شهر تبریز است. تبریز مرکز اصلی اقتصادی استان آذربایجان ایران و مرکز اداری، ارتباطی، صنعتی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و نظامی این منطقه است. تبریز 244.51 کیلومتر مربع مساحت دارد و پس از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ ایران است. اکثر ساکنان تبریز آذربایجانی هستند. و ترکی آذربایجانی را با لهجه تبریزی صحبت می کنند. با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه باشید.


تبریز در تاریخ خود پیچ ​​و خم های زیادی را به خود دیده است، از پایتخت تا زلزله ویرانگر و ویرانی کامل. تبریز یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های ایران است که دوره‌های مختلف تاریخی را در بر می‌گیرد. شواهد تاریخی حاکی از آن است که قدمت سنگ بنای تبریز به دوره اشکانیان و ساسانیان می رسد. اوج شکوفایی این شهر به دوره ایلخانان برمی گردد، زمانی که پایتخت منطقه وسیعی بود که از رود نیل تا آسیای مرکزی امتداد داشت. تبریز پس از ادوار و رویدادهای مختلف، در دوران قاجار دوباره رونق گرفت و به عنوان مهم ترین و مترقی ترین شهر ایران در این دوره شناخته شد. از آنجایی که تبریز در دو قرن گذشته منشأ بسیاری از توسعه اجتماعی، فرهنگی و صنعتی ایران بوده است، این شهر به خاموشی انقلاب مشروطه ایران کمک کرد و در توسعه و نوسازی بعدی کشور نقش اساسی داشت.

تبریز اولین شهر، شهر بدون گدا، شهر مترو و روگذر، پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018، امن ترین شهر ایران، سالم ترین شهر ایران، سرمایه گذاری در ایران، دومین شهر صنعتی ایران دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر مرتفع ایران، دومین مرکز علوم پزشکی ایران، دومین شهر جاذبه گردشگری سلامت ایران، شهر شکلات ایران، مرکز صنعت خودرو ایران، مرکز قطعه سازی ایران، مرکز تولید موتورهای دیزلی خاورمیانه، شهر قالی بافی در جهان و یکی از شهرهایی که بیشترین اهمیت را برای مهاجران در ایران دارد.

شهر تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و در جنوب شرقی دشت تبریز قرار دارد و به دلیل موقعیت طبیعی و جغرافیایی تبریز که دارای کوه های سرد و خشک است، سردترین شهر ایران به شمار می رود. بهترین زمان برای سفر به تبریز از نظر شرایط آب و هوایی فصل تابستان است. آب و هوای تبریز در تابستان بسیار خنک و مطبوع است، اما آب و هوای تبریز در زمستان بسیار سرد و برفی است.

جاذبه ها و دیدنی های تبریز

دیدن جاذبه های گردشگری تبریز ریز در فصول گرم سال برای گردشگران راحت تر و جذاب تر است. دیدنی های تبریز، جاذبه های تاریخی تبریز و اماکن طبیعی تبریز و خود شهر تبریز شگفت انگیز است و سفر در تبریز بسیار خوشایند خواهد بود و خاطرات خوبی از حضور در این شهر خواهید داشت.


باغ ایل گلی: استخر شاه یا ایل گلی مجموعه ای بسیار دیدنی در شهر تبریز است که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند. این مکان در دوره آق قونلوها تأسیس شد و بعدها در دوره صفویه گسترش یافت. در دوران معاصر با ساخت تفریحات و هتل های جدید جذابیت آن افزایش یافته است. امروزه از ساختمان مرکز مجموعه به عنوان رستوران استفاده می شود.

تور تبریز

بازار تبریز: بازار تبریز یکی از بزرگترین و زیباترین بازارهای سرپوشیده جهان است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. آجرسازی پیوسته، طاق‌ها و گنبدهای بلند بازار، تیمچه‌های متعدد، برپایی مدارس و مساجد فراوان و سبک حجره‌سازی، همگی بر سرزندگی و زیبایی بازار افزوده است. تیمچه مظفریه با سقف های بلند و پنجره های رنگی بزرگ و کوچک زیباترین نقطه بازار تبریز است.

جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد کبود تبریز: این مسجد مهمترین نمونه معماری دوران اسلامی است. این مسجد از زمان کاراکویونلوها باقی مانده است و به دلیل استفاده از کاشی های بسیار زیبای آبی در ساخت آن به مسجد آبی معروف است. معماری مسجد کبود دارای کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجورد، حجاری‌های اسلیمی و طرح‌های هندسی مدرن است. این مسجد به نگین فیروزه ای بناهای اسلامی نیز معروف است.

گردشگری تبریز

ارگ تبریز: ارگ تبریز که به ارگ ​​علیشاه نیز معروف است، یکی از بناهای دوره ایلخانان مغول است. این بنا در ابتدا به عنوان یک مسجد بزرگ ساخته شده بود، اما در اثر جنگ ها و زلزله های فراوان در این شهر تنها بخشی از دیوار که به ارگ ​​معروف است باقی ماند. سبک معماری این بنا به سبک آذری است که گمان می رود مربوط به آذربایجان بعد از دوره اسلامی باشد.

جاذبه های گردشگری تبریز

مقبرالشعرا: این بنا که تاریخ شاعران و نویسندگان مدفون در آن است که به نماد شهر تبریز نیز شهرت دارد، بیش از 400 سال مدفن شاعران، ادیبان و بزرگان نامی بوده است. . .سالها پیش. مقبره الشعراء نیز موزه شعر و ادب تبریز است. در این گورستان است که شاعر بزرگ ایرانی و آذری محمد حسین بهجت تبریزی (شهریار) به خاک سپرده شده است. خوانندگانی چون اسدی طوسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی، مجیرالدین بیلقانی، ظهیرالدین فاریابی، شاهپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، سلمان ساوجی، قطب الدین شیرازی، مغربی الشعبی تبریزی و منظومه تبریزی هستند. شاعران

دیدنی های تبریز

ربع رشیدی: این بنا از آثار به جای مانده از دوران ایلخانان مغول است که به دستور و تلاش خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر شایسته غازان خان ساخته شده است. بنای ربع رشیدی از نظر معماری، مدرسه، مسجد، کتابخانه، مهمانسرا، حمام، پرورشگاه، بیمارستان و... است. ربع رشیدی اولین و بزرگترین دانشگاه ثبت شده بین المللی در جهان است، ساختمانی فرهنگی که در وسعت و وسعت خود یادآور شهری کوچک است.

مکان های گردشگری تبریز

کوه عینالی: پارک جنگلی عینالی در بالای کوه سرحوب در شمال شهر تبریز قرار دارد. در بالای این تپه، آرامگاهی منسوب به دو پسر حضرت علی (ع) عون بن علی و زید بن علی وجود دارد. این بنا در گذشته آتشگاه و عبادتگاه بوده و در اثر حمله عثمانی ها و زلزله چندین بار تخریب و بازسازی شده است. در سال های اخیر با ایجاد شرایط مناسب و امکانات تفریحی در اطراف این کوه به مکانی خوش آب و هوا تبدیل شده است.

مکان های دیدنی تبریز

روستای سنگی کندوان: یکی از جاذبه های گردشگری تبریز، روستای کندوان در 55 کیلومتری شهر و در دامنه تپه سهند است. شکل گیری روستای کندوان و صخره های کهلندی آن ناشی از فعالیت آتشفشانی کوه سهندا بوده است. کوه سهند یکی از مهم ترین آتشفشان های فعال ایران است. شهرت این روستا مربوط به خانه دستکنده است که قدمتی حدود ۷۰۰ ساله دارد. هوای مطبوع کوهستانی، رودخانه های پر آب، ییلاقی اطراف روستا و پارک های سرسبز اطراف از دیگر جاذبه های این روستای ییلاقی است.

تبریز دارای جاذبه ها، نقاط گردشگری، ییلاقی های دلپذیر و مراکز مهم فرهنگی و تاریخی است که برای بازدید از همه این جاذبه ها و دیدنی ها باید چند روزی را در این شهر سپری کنید. علاوه بر جاذبه های ذکر شده، گردشگران می توانند از موزه تبریز، خانه مشروطه، خانه پروین اعتصامی، ساختمان شهرداری، خانه استاد شهریار، کلیسای مریم مقدس، حمام نوبر، مدرسه رشدیه، موزه سرامیک تبریز، فرش های سنگی بازدید از تبریز، یانیگ تپه بازدید کنند. ، کوه سهند و روستاهای اطراف تبریز.

[ بازدید : 9 ]

[ دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 ] 12:15 ] [ نویسنده خزر ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]