فواید یادگیری موسیقی و سازهای ذهنی


اگر در دوران کودکی پدر و مادرت اصرار داشتند که موسیقی و سازها را بر خلاف علاقه ات یاد بگیری و تو را مجبور به درس موسیقی کردند، باید بدانی که حق با آنهاست. یادگیری موسیقی و نواختن ساز در ترمیم و تقویت مغز نقش دارد و جالب اینکه این تاثیر ماندگار است. دانشمندان هنر در تلاش هستند تا تمام تأثیرات مثبت موسیقی بر مغز را دریابند، اما اصل تأثیرگذاری بر موسیقی غیرقابل انکار است. پس گرد و غبار ساز قدیمی خود را پاک کنید یا ساز جدیدی را شروع کنید. فرزندان خود را به انجام همین کار تشویق کنید. هر چه جوانتر نواختن ساز را شروع کنند، اثرات آن بیشتر می شود. در ادامه به 10 مزیت باورنکردنی یادگیری موسیقی و ساز بر روی مغز می پردازیم.

1- تقویت اتصالات بین نیمکره راست و چپ مغز

تحقیقات نشان داده است که موزیسین‌ها ماده سفید بیشتری در جسم پینه‌ای مغز (مجموعه‌ای از اتصالات عصبی که نیمکره‌های مغز را به هم متصل می‌کنند) دارند، با اتصالات بین نیمکره خلاق راست و تحلیلی در آنها قوی‌تر از سمت چپ است. این فصل فواید زیادی دارد، مانند ارتباطات مغزی سریع‌تر و مهارت‌های خلاقانه‌تر حل مسئله. با این حال همه نوازندگان توانایی شناختی یکسانی ندارند و سن و سطح نوازندگی دو عاملی هستند که در این زمینه تاثیرگذار هستند. هر چه یک ساز تمرین بیشتری داشته باشد و در سنی که فرد شروع به یادگیری می کند، افراد بیشتر سود می برند.

2- افزایش عملکرد اجرایی مغز

نوازندگان در تصمیم گیری، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات و روش مناسب بر اساس تغییر نیازهای شناختی بهتر عمل می کنند و این احتمالاً به این دلیل است که آنها ماده سفید بیشتری در مغز خود دارند. این کارکردهای اجرایی مغز برای پیشرفت تحصیلی مؤثرتر از IQ هستند. حتی برخی از دانشمندان بر این باورند که نواختن ساز می تواند به کودکان مبتلا به مشکلات عصبی مرتبط با عملکرد اجرایی مغز مانند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی کمک کند.

3- تقویت فرآیند گفتار

نواختن ساز نه تنها به مغز کمک می کند تا صداهای موسیقی را پردازش کند، بلکه در پردازش صداها و زیر و بم ها نیز نقش دارد. یک مطالعه آمریکایی در سال 2018 نشان داد که کودکانی که پیانو می‌نوازند، در تشخیص کلماتی که تنها با یک حرف بدون همخوان تفاوت دارند، عملکرد بهتری داشتند. این محققان بر این باورند که نواختن پیانو از مطالعات اضافی در تشخیص صداها موثرتر است.

مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد که موسیقی می تواند به کودکان در پردازش کلمات کمک کند. این محققان بر این باورند که موسیقی و گفتار دارای ویژگی هایی مانند بلندی صدا، زمان بندی و طنین هستند و مغز از مسیرهای عصبی یکسانی برای پردازش هر دو استفاده می کند. هر چه مهارت های زبانی مانند خواندن بهتر باشد، کودکان در همه چیز از ریاضی گرفته تا مطالعات اجتماعی بهتر عمل خواهند کرد. viola-music.com


4- بهبود حافظه

بر اساس تحقیقات، به دلیل تأثیر مثبت موسیقی بر پردازش گفتار، افرادی که نواختن ساز را یاد می گیرند، بهتر می توانند کلمات گفتاری را به خاطر بسپارند (حافظه زبانی). علاوه بر این، نواختن ساز باعث بهبود حافظه کاری می شود. حافظه کاری توانایی ذخیره و استفاده موقت از اطلاعاتی است که به شما کمک می کند تا یک کار پیچیده را استدلال کنید، یاد بگیرید یا انجام دهید.

5- افزایش همدلی

یادگیری یک ساز نه تنها بخش هایی از مغز را که صدا را پردازش می کنند تقویت می کند، بلکه توانایی شما را در تشخیص احساسات در صدا نیز افزایش می دهد. نوازندگان در خواندن نشانه های احساسی ظریف در گفتار عالی هستند. با داشتن این جنبه می توانند رابطه ای ساده و عاطفی داشته باشند. علاوه بر این، یادگیری موسیقی می تواند به کودکان مبتلا به مشکلات هوش هیجانی مانند اوتیسم کمک کند.

6- روند پیری مغز را کند کنید

تحقیقات نشان می دهد که تأثیر موسیقی بر پردازش زبان و حافظه تا سنین بالا همچنان قوی است، حتی اگر نواختن ساز را در دوران کودکی یاد نگیرید. یک مطالعه کانادایی در سال 2015 نشان داد که افراد مسن‌تری که نواختن یک آلات موسیقی را در سنین جوانی یاد گرفته‌اند، 20 درصد سریع‌تر از افراد بدون آموزش صحبت می‌کنند. در مطالعه دیگری، سالمندانی که 10 سال آموزش موسیقی دریافت کردند، اطلاعات حسی بیشتری از جمله داده های شنیداری، بصری و لامسه را در مقایسه با سایر گروه هایی که هیچ آموزشی دریافت نکردند، به خاطر داشتند.

7- تقویت مهارت های ریاضی و علمی

مفاهیم مختلف موسیقی نت، آکورد، اکتاو، ریتم و متر همگی از نظر ریاضی قابل درک هستند. تحقیقات نشان می دهد که بین نواختن موسیقی و رشد مهارت های ریاضی ارتباط وجود دارد. در طی یک مطالعه، مشاهده شد که خردسالانی که نواختن صفحه کلید را یاد گرفته بودند در آزمون استدلال مکانی-زمانی عملکرد بهتری داشتند. استدلال فضایی- گذرا توانایی تجسم ذهنی اشکال فضایی و درک چگونگی ادغام آنها با یکدیگر است. محققان بر این باورند که تقویت استدلال فضایی- گذرا باعث بهبود عملکرد در علوم و ریاضیات می شود.

8- مهارت های حرکتی را بهبود بخشید

نواختن ساز نیازمند هماهنگی دست، چشم و گوش است. برای کسانی که از سنین پایین شروع به نواختن موسیقی می کنند، تقویت مهارت های حرکتی موسیقایی در سایر زمینه های زندگی آنها موثر خواهد بود. در یک مطالعه کانادایی، مشخص شد کودکانی که قبل از ۷ سالگی شروع به یادگیری موسیقی کرده‌اند، در اجرای مهارت‌های حرکتی غیرموسیقی بهتر از کودکانی که بعداً شروع به نواختن یک ساز کرده‌اند، عمل می‌کنند. این بهبود عملکرد در اسکن‌های مغزی آن‌ها نیز مشاهده شد، به طوری که اسکن‌ها ارتباطات عصبی قوی‌تری را در نواحی حرکتی نشان دادند که به تصور و انجام فعالیت بدنی کمک می‌کند.

9- تقویت سلامت روان

طبق تحقیقات، نوازندگان کمتر از دیگران مستعد پرخاشگری، افسردگی و عصبانیت هستند. ظاهراً موسیقی به آنها کمک می کند تا کنترل عاطفی و تمرکز بیشتری پیدا کنند. اسکن مغز کودکان 6 تا 18 ساله نشان داد که مغز کسانی که آلات موسیقی می نوازند در کنترل احساسات و سطوح اضطراب و همچنین توانایی تمرکز بهتر عمل می کند. در مطالعه دیگری، گوش دادن به موسیقی به کاهش اضطراب کمک می کند. به عبارت دیگر علائم جسمی و روحی ناشی از اضطراب مانند زخم معده، سردرد، فشار خون بالا و ضعف سیستم ایمنی در نوازندگان کمتر دیده می شود.

10- افزایش اعتماد به نفس

مزایای روانشناختی یادگیری موسیقی (و شاید بازی با دیگران) شامل اعتماد به نفس بیشتر است. در یک مطالعه، مشخص شد کودکانی که به مدت 3 سال هر هفته در کلاس های پیانو شرکت می کنند، نسبت به کودکانی که آموزش موسیقی ندیده اند، اعتماد به نفس بیشتری دارند. در مطالعه ای دیگر، کودکانی که در یک گروه موسیقی در مدرسه شرکت می کردند کمتر احساس انزوا و موفقیت می کردند.

[ بازدید : 7 ]

[ پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 ] 11:33 ] [ نویسنده خزر ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]