چرا جراحی فک؟


جراحی فک برای درمان و بهبود عیوب فک و بهبود تناسب دندان های بالا و پایین انجام می شود. البته در مواردی که عیوب دندان ها و فک ها به حدی خفیف باشد که بنا به تشخیص متخصص ارتودنسی نیازی به جراحی فک نباشد با کمک ارتودنسی می توان این مشکل را برطرف کرد اما در موارد جدی تر علاوه بر تکمیل درمان ارتودنسی و اصلاح روش دندانپزشکی، چاه جراحی نیز مورد نیاز است.

در واقع ناهنجاری های متوسط ​​و شدید فک در بزرگسالان و افراد مسن را نمی توان با روش های استتار ارتوپدی و ارتودنسی به طور کامل درمان کرد. در چنین شرایطی به خصوص در موارد شدید فک پایین عقب یا جلو، گزینه های ارتودنسی همراه با جراحی فک پیشنهاد می شود، به خصوص اگر بیمار بخواهد فرم صورت خود را بهبود بخشد.

چه کسانی باید ارتودنسی و جراحی فک را انجام دهند؟

بیماران مبتلا به ناهنجاری های ژنتیکی دندان و سندرم

بیمارانی که در حین تصادف با مشکلات شدید دندانی مانند تصادف یا ضربه مواجه شده اند.

بیمارانی که فک بالایی بزرگ و بیرون زده و فک پایین کوچک دارند. (یا برعکس)

بیماران مبتلا به نقص مادرزادی فک؛ افرادی که به دلیل استرس در هنگام زایمان و غیره با ناهنجاری ها و مشکلاتی مواجه شده اند.

افرادی که با این اختلال مواجه هستند و در هنگام صحبت کردن، بستن دهان و تراز کردن فک‌های خود در زمانی که لب‌ها روی هم نیستند، مشکل دارند، نیاز به جراحی فک و ارتودنسی دارند.

فردی که به عنوان کاندید جراحی توسط متخصص تشخیص داده می شود باید اطلاعات دقیقی از روش های مهم قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل داشته باشد تا در طول این روش ها بهترین نتایج جراحی را به دست آورد. او چانه دارد. سپس برای سهولت بیشتر و طبقه بندی بهتر مطالب، هر یک از مراحل قبل، حین و بعد از جراحی فک به صورت جداگانه و در چهار دسته بهداشتی، تغذیه، مراقبت و پزشکی در نظر گرفته شده است.

بهترین سن برای جراحی فک چه زمانی است؟!

به طور کلی، بهترین زمان برای انجام عمل جراحی فک زمانی است که رشد کامل شده است که بین 18 تا 21 سالگی است. اما در برخی موارد که ناهنجاری فک بسیار شدید است، جراحی زودهنگام یا چند عمل جراحی فک ضروری است (این موارد استثنایی هستند و در موارد معدودی رخ می دهند). برای اطلاع از وضعیت جراحی فک در دوران کودکی فایل صوتی زیر را با دقت گوش دهید.

چه مشکلاتی در حین جراحی دو فک ممکن است داشته باشیم؟

رابطه بین جراحی فک و ارتودنسی بسیار نزدیک است و در تعدادی از روش های ارتودنسی نیز باید فک را حرکت دهید. بزرگترین مشکل جراحی فک این است که مانند هر جراحی دیگری، این جراحی تقریبا همیشه دردناک است، بنابراین راه های زیادی برای تسکین این درد در جراحی فک پس از مراقبت وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات مربوط به جراحی فک، مشکلات گفتاری و خوردن است که برای بسیاری از افراد مشکل ساز است. تمام نکات مهم تغذیه و راه حل های مهم در این مجموعه ارائه شده است. دکتر دیویدن به عنوان یک متخصص ارتودنسی که خود جراحی فک را انجام داده است، تجربیات خود را در انجام این جراحی به صورت کاملاً دقیق و گام به گام در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین اگر نیاز به انجام جراحی ارتودنسی و فک دارید، بدون هیچ نگرانی روند درمان خود را آغاز کنید.

اقدامات قبل از جراحی فک

فردی که می خواهد عمل جراحی فک را انجام دهد باید در زمینه انتخاب بهترین جراح فک تحقیقات کافی انجام داده باشد و اکنون در جلسه مشاوره با جراح آورده شده اطلاعات دقیقی در مورد اقدامات قبل از عمل مورد نیاز داشته باشد. بدین ترتیب فرد با انجام این کارها بدن را برای عمل آماده می کند و علاوه بر آن از شرایط پیش رو، آمادگی ذهنی و آرامش پیدا می کند.

اقدامات دارویی قبل از جراحی فک

با اطلاع پزشک و در صورتی که بیمار قبل از عمل بسیار مضطرب و استرس داشته باشد، شب قبل از جراحی فک می توان از مسکنی مانند کلردیازپوکساید 5 میلی گرمی استفاده کرد. استفاده از این دارو به حفظ آرامش و خواب خوب قبل از عمل کمک می کند.

پس از مشورت با پزشک باید از مصرف آسپرین، ایبوپروفن یا داروهای مشابه، رقیق کننده های خون و داروهایی که با انعقاد خون تداخل دارند خودداری شود.

چند روز قبل از جراحی فک باید از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کرد.

اگر بیمار به دلیل بیماری یا بیماری های دیگر داروهای خاصی مصرف می کند، این موضوع باید با جراح در میان گذاشته شود.

اقدامات بهداشتی قبل از جراحی فک

برخی از اندازه گیری های مهم قبل از جراحی فک شامل موارد زیر است.

یک مسواک کوچک بخرید که به راحتی در دهان شما قرار گیرد.

یک دهانشویه آنتی باکتریال غنی از کلرهگزیدین بزنید.

اقدامات قبل و بعد از جراحی

اندازه گیری دارو قبل از جراحی فک

ملاحظات تغذیه ای قبل از جراحی فک

در بیشتر موارد، فرد باید حدود 8 تا 10 ساعت قبل از عمل ناشتا باشد (از نظر پزشکی به عنوان NPO شناخته می شود). یکی از مهم ترین دلایل ناشتا بودن قبل از جراحی فک، اجتناب از حالت تهوع بعد از عمل است که در صورت خالی بودن معده بیمار به راحتی می توان از آن جلوگیری کرد.

اقدامات احتیاطی برای جراحی فک

قبل از عمل در روز جراحی فک باید از وجود فردی که در انجام کارهای شخصی و همچنین مراقبت از بیمار به او کمک می کند، اطمینان حاصل کرد.

اقدامات حین جراحی فک

البته بخش اصلی، انجام عمل جراحی فک است که بر عهده جراح و اقدامات مراقبتی بیمارستان است. بنابراین در این مرحله اقدام خاصی برای بیمار لازم نیست و تنها یک نفر با حضور در بیمارستان به عنوان همراه همانطور که در بالا ذکر شد کافی است.

مراقبت های بعد از جراحی فک (دوره نقاهت بعد از جراحی فک چگونه است؟)

در واقع مهمترین بخش این محتوا مراقبت های بعد از جراحی فک است که با رعایت صحیح این دستورالعمل ها امکان بهبودی سریعتر و نتایج بهتر جراحی را فراهم می کند.

مدت زمان نقاهت بعد از جراحی فک چقدر است؟

مدت زمان لازم برای انجام یک سری مراقبت های ویژه پس از هر عملی را دوره نقاهت آن عمل می نامند. در این دوره که از روز اول بعد از عمل شروع می شود و معمولاً چند ماه طول می کشد، بیمار باید مراقب فعالیت های روزانه و وعده های غذایی خود باشد تا بهترین نتیجه را از عمل بگیرد و بهبودی لازم است. زمان بهبودی هر بیمار بسته به نوع جراحی، سن بیمار و شرایط روحی و جسمی او متفاوت است.

چند روز بعد از جراحی فک در بیمارستان بستری هستید؟

بیمار باید حدود 24 ساعت بعد از جراحی در بیمارستان بماند تا کادر درمانی بیمارستان صبح بعد از جراحی مراقبت های لازم را انجام دهند. داروهای تجویز شده در این دوره به صورت تزریق داخل وریدی و داخل وریدی (IV) تجویز می شوند.

در دو ویدیوی زیر تغییرات صورت دکتر داوودیان از روز اول تا چهاردهم بعد از جراحی فک را از دو نمای مختلف جلو و پهلو مشاهده می کنید. تماشای این ویدئوها به افرادی که قصد انجام جراحی فک را دارند کمک می کند تا تا 2 هفته پس از جراحی فک تصویر بسیار واضحی از تغییرات صورت خود داشته باشند.

اقدامات مراقبتی بعد از جراحی فک

بهتر است بیمار در روز دوم بعد از عمل به آرامی حرکت کند. این به بهبود سریع او کمک می کند.

برای کاهش تورم بهتر است سر خود را کمی بالاتر از بدن خود قرار دهید (حدود 45 درجه) و با قرار دادن چند بالش زیر سر به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. این مشکل به خصوص در جراحی فک بالا اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا تنفس بسیار سخت می شود و اگر سر بالای بدن نباشد، تنفس سخت می شود.

نیازهای تغذیه ای بعد از جراحی فک

باید دقت کرد زیرا در مرحله اول جراحی فک بیمار باید از رژیم غذایی کاملا خالص و ترکیبی استفاده کند زیرا قدرت جویدن خوب نیست.

تا حدود دو هفته بعد از جراحی فک، نباید از قاشق برای غذا خوردن استفاده کنید، بنابراین غذا را در دهان بگذارید یا در لیوان و به صورت مایع مصرف کنید (این روش برای افرادی است که همزمان دو فک جراحی کرده اند. خوب نخواهد بود) یا باید از سرنگ استفاده کرد.

رژیم غذایی بیمار باید پرکالری باشد تا گرسنگی و ضعف او متعادل شود.

بهتر است از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی ها معده را ضعیف می کنند و حالت تهوع ایجاد می کنند.

اگر فردی با متخصص تغذیه تماس بگیرد، می تواند در صورت لزوم از مکمل های غذایی نیز استفاده کند و با پزشک تشخیص دهد.

عوامل دارویی پس از جراحی فک

در عرض 3 روز پس از جراحی فک، آمپول دگزامتازون برای کاهش التهاب و تورم و آمپول کتورولاک برای تسکین درد تزریق می شود.

از کپسول های آناهیل (یک تا سه عدد در روز طبق تجویز پزشک) برای کاهش تورم استفاده می شود.

شربت سوسپانسیون ایبوپروفن هر 6 ساعت برای تسکین درد استفاده می شود.

در صورت احساس درد طاقت فرسا، بهترین راه برای کاهش درد، استفاده از شیاف دیکلوفناک است.

سوسپانسیون آنتی بیوتیک کوآموکسی کلاو برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی فک استفاده می شود.

در فیلم زیر صفر تا صد مراقبت های جراحی فک واقعا سه روز بعد از جراحی فک توسط دکتر داودیان ارائه شده است.

اقدامات بهداشتی پس از جراحی فک

مراقب باشید که هر چه بیشتر مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید، زخم های فرد سریع تر بهبود می یابد.

در صورت امکان بهتر است از روز اول بعد از جراحی فک چندین بار داخل دهان مسواک زده شود. مسواک زدن طبق معمول و به مدت طولانی لازم نیست، فقط برای تمیز نگه داشتن دندان ها.

اگر دندان های عقبی غیرقابل دسترسی هستند و نمی توان آنها را تمیز کرد، استفاده از دهان شویه می تواند به بهداشت دهان و دندان کمک زیادی کند.

گفتار بعد از جراحی فک چگونه است؟!

بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی فک و ارتودنسی قرار می‌گیرند، احساس می‌کنند که ممکن است بعد از جراحی مشکلات جدی در گفتار و حرکت فک داشته باشند، با این حال دکتر دکتر. طبق تجربه شخصی داودیان در ارتوسرجری، در شب اول بعد از جراحی فک، او صحبت کرده و به آرامی حرکت می کند. فک ها به آرامی روی نوارهای ارتودنسی کج می شوند که فک ها را تقویت می کند.

متن کامل مقاله را بخوانید: https://realtimedentist.com/1399/12/دکتر-متخصص-جراح-فک-و-صورت-در-شیراز/   

[ بازدید : 107 ]

[ پنجشنبه 1 تير 1402 ] 19:30 ] [ نویسنده خزر ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]